Szkoła podstawowa: klasy 4–6

Dla uczniów klas 4-6 szkół podstawowych Muzeum przygotowało następujące scenariusze zajęć:

 

LEKCJE MUZEALNE:

 

GDYNIA – MIASTO OTWARTE

Słowa kluczowe: historia Gdyni, port, Eugeniusz Kwiatkowski, Tadeusz Wenda, budowniczowie portu, druga wojna światowa, Gotenhafen, wysiedlenia, pomnik „Nataszy”, strajki, Grudzień ’70, Sierpień ’80, życie codzienne w PRL

Lekcja wprowadzi w prawie stuletnią historię Gdyni. W ciekawy, interaktywny sposób przedstawione zostaną najważniejsze fakty oraz losy osób zaangażowanych w budowę i rozwój portu oraz miasta. Uczniowie w grupach wybiorą przedmioty związane z dziejami Gdyni i stworzą pudełka z historiami. Rezultatem działania będzie klasowy przewodnik po wystawie

 

 

MIASTO – MORZE – MASZYNA

Słowa kluczowe: port, architektura, urbanistyka, modernizm, trolejbus, stocznia

Podczas lekcji dzieci posłuchają o tym, jak rozwijał się gdyński port i stocznia. Przyjrzą się fotografiom prezentowanym na wystawie. Ich analiza pokaże, jak zmieniało się centrum miasta – budynki, ulice i środki transportu. Na koniec każda z grup wybierze i omówi zdjęcie, które ich zdaniem najlepiej ukazuje modernizacyjne wysiłki w Gdyni. Udział w zajęciach utrwali najważniejsze pojęcia związane z nowoczesnością – nowoczesną polityką, ekonomią, architekturą i transportem.

 

 

GDYNIA WALCZĄCA

Słowa kluczowe: wojna, okupacja, obrona Wybrzeża, wyzwolenie, procesy komandorów, komunizm, strajki, Grudzień ’70, Sierpień ’80

Podczas lekcji uczniowie poznają wojenne losy Gdyni w tym szczególnie przejawy oporu mieszkańców wobec niemieckiego okupanta. Przyjrzą się także powojennej dyktaturze partii komunistycznej i reakcjom na jej działalność w gdyńskich zakładach pracy. Poznają osoby, które odważyły się stanąć na czele strajków. Lekcja jest połączona z działaniem wzmacniającym postawę obywatelską uczniów.

 

____________________________________________________________________________

 

WARSZTATY:

 

SEN O GDYNI

FUTUROLOGICZNE WARSZTATY ARCHITEKTONICZNE

 

Jak może wyglądać Gdynia za 20 lat? Jak będzie się rozwijać? Dlaczego wyobrażano sobie, że w 2000 roku polskie miasto będzie przypominać Nowy Jork? Podczas warsztatów dzieci przeanalizują sny i wizje o Gdyni zaprezentowane na wystawie. Zastanowią się, jak dzisiaj wygląda miasto i jak zmieni się do 2100 roku! Stworzą własną, futurologiczną wizję architektury, ulic, środków transportu. Warsztaty pobudzają wyobraźnię, zwracają uwagę na twórczy charakter planowania miasta i projektowania jego elementów.

 

RZECZ OD-NOWA

WARSZTATY REDIZAJNU

Pierwsze lata po wojnie, a także ostatnie lata komunizmu to trudne czasy dla polskiej gospodarki. Panująca wówczas w kraju reglamentacja towarów miała wpływ na jakość życia przeciętnych gdynian. Podczas warsztatów dzieci dowiedzą się, jak wyglądała rzeczywistość niedoborów i na czym polegał system kartkowy. Zastanowią się, z czego można było uszyć ubrania, jeśli w sklepach nie było dostępnych tkanin. Inspirując się przedmiotami prezentowanymi na wystawie, wykonają ich prototypy z zaskakujących materiałów. Warsztaty rozwiną kreatywność uczestników i uwrażliwią na możliwość ponownego, nietypowego wykorzystania wielu przedmiotów.

 

 

 

 

 

GDYŃSKIE MEMY

WARSZTATY TWORZENIA HISTORYCZNYCH MEMÓW

W oparciu o fotografie prezentujące Gdynię i jej mieszkańców dzieci stworzą memy komentujące wydarzenia historyczne z okresu II Rzeczypospolitej i Polski Ludowej. Wybrane prace zostaną zaprezentowane w mediach społecznościowych. Zajęcia akcentują nie tylko rozrywkową ale również poznawczą funkcję tego typu prac, uczą postrzegania Internetu jako środowiska umożliwiającego promocję twórczości i wymianę doświadczeń pomiędzy użytkownikami.