WARSZAWA: Oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Karol Śliwka. PPPP”

Muzeum Miasta Gdyni oraz Instytut Wzornictwa Przemysłowego serdecznie zaprasza 28 lipca o godz. 12:00 na ostatnie oprowadzanie kuratorskie Agnieszki Drączkowskiej po wystawie „Karol Śliwka. Polskie Projekty Polscy Projektanci”.

Adres: Instytut Wzornictwa Przemysłowego Sp. z o.o. – IWP ul. Świętojerska 5/7, 00-236 Warszawa 

—————

Od 2018 r. Muzeum Miasta Gdyni prezentuje dorobek Karola Śliwki (1932-2018), wybitnego grafika, autora ponad 400 znaków graficznych, które przez ostatnie 60 lat współtworzyły codzienność Polaków, kształtując ikonosferę przestrzeni publicznej. Jest to największa do tej pory wystawa monograficzna poświęcona temu twórcy, obejmująca projekty, szkice, notatki, fotografie, obrazy i obiekty z prywatnego, nieudostępnianego do tej pory archiwum Karola Śliwki, uzupełnione o prace z instytucji i muzeów z całego kraju oraz przedmioty z kolekcji prywatnych.

Karol Śliwka był bardzo wszechstronnym twórcą. Miał w swoim dorobku projekty opakowań, okładek książek i płyt, znaczków oraz plakatów. Szczególne miejsce w jego karierze zajmują jednak znaki graficzne, stworzone m.in. dla Instytutu Matki i Dziecka, Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad, Biblioteki Narodowej, firmy Adamed czy Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych. Niektóre z nich są dziś uznawane za kultowe – nie ma chyba w Polsce osoby, która nie kojarzyłaby charakterystycznej, typograficznej skarbonki PKO Banku Polskiego.

Choć wiele projektów Karola Śliwki po dziś dzień funkcjonuje w przestrzeni publicznej i w świadomości kolejnych pokoleń, to on sam jako autor wielokrotnie pozostaje anonimowy. Na wystawie oddamy więc głos Karolowi Śliwce: cytaty wybrane z rozmów z twórcą prowadzić nas będą przez kolejne etapy życia i twórczości mistrza. Pełne humoru i nostalgii historie barwnie opowiedziane przez Karola Śliwkę, pozwolą spojrzeć na pracę projektanta grafiki „od kuchni” oraz przybliżą realia kolejnych etapów jego twórczości, począwszy od PRL, przez okres transformacji ustrojowej aż do czasów współczesnych. Rozłożymy na czynniki pierwsze najbardziej charakterystyczne znaki Śliwki, analizując ich poszczególne elementy i opowiadając stojące za nimi historie i anegdoty.Zastanowimy się co sprawia, że znak jest dobry, oraz jakie elementy czynią go rozpoznawalnym. Na przykładzie autentycznych obiektów z pracowni projektanta pokażemy tradycyjny warsztat grafika: narzędzia, materiały i techniki, które dziś, w epoce wszechobecnej technologii, odchodzą w zapomnienie. Zastanowimy się co inspirowało grafika, którego prace współkształtowały codzienność kilku pokoleń, oraz czy jego pracę należy postrzegać w kategoriach rzemiosła, czy może raczej sztuki. Wreszcie, analizując twórczość doświadczonego projektanta „z zasadami”, zapytamy o wartości, jakie może nieść ze sobą projektowanie graficzne.

———

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

KURATORZY: Patryk Hardziej, Agata Abramowicz, Agnieszka Drączkowska

ARCHITEKT WYSTAWY: Dominika Janicka/ AD 2012 studio

PARTNER STRATEGICZNY WYSTAWY: PKO Bank Polski

PARTNER WYSTAWY: Design of PRL, Pan tu nie stał, drukomat, Muzeum Poczty Polskiej i Telekomunikacji we Wrocławiu, Muzeum Plakatu w Wilanowie, Muzeum Narodowe w Poznaniu, traffic design, Biblioteka Narodowa, DS Smith, Wedel, Hardziej Studio

PATRONI MEDIALNI: F5, GRAFMAG, LabelMagazine, STGU – Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej, Design Alive.

14.07.2019 Niedziela
godz. 12:00
Poza MMG Poza MMG