A ZIELIŃSKA GŁOWACKA GŁĘBIA MMG_SZ_2174

W morskiej Toni. Miniatura tkacka “Głębia” Agaty Zielińskiej-Głowackiej

Czas czytania: 2 minuty

W morskiej Toni. Miniatura tkacka “Głębia” Agaty Zielińskiej-Głowackiej

Absolwentka historii sztuki na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego. Autorka kilku publikacji związanych ze sztuką nowożytną i średniowieczną.

„Inspiracjami do moich prac są zdarzenia i obrazy, które, poddane refleksji, czają się w zakamarkach pamięci, czekając na swoiste zmaterializowanie w postaci włóknistych materii.” Agata Zielińska-Głowacka.

Agata Zielińska-Głowacka urodziła się w 1962 roku, w Sochaczewie. Jest absolwentką gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. W roku 2011 artystka obroniła doktorat w dyscyplinie artystycznej sztuki projektowe na Wydziale Tkaniny i Ubioru ASP w Łodzi. Uczestniczyła w wielu wystawach zarówno krajowych, jak i zagranicznych, m.in. w Chinach i Turcji.

Agata Zielińska-Głowacka zdobyła szereg nagród, m.in. I nagrodę w 7 Międzynarodowym Biennale Artystycznej Tkaniny Lnianej „Z krosna do Krosna” w 2012 roku. W tym samym roku uhonorowano ją nagrodą za perfekcję w 7 Międzynarodowym Biennale Sztuki Włókna „Od Lozanny do Pekinu” w Nantongu.

Poza tradycyjnymi materiałami, artystka wykorzystuje również materiały mniej typowe, wykraczające poza standardowe środki sztuki włókienniczej. Są to m.in. taśmy magnetofonowe. Jak sama podkreśla, postrzega taśmy jako „tworzywa do stworzenia unikatowej tkaniny”. Jej cztery prace, stworzone z taśm magnetofonowych, video i szpuli zostały zaprezentowane na II Kongresie Innowacyjności w Brukseli w 2014 roku. W roku 2019, w Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku miała miejsce wspólna wystawa dzieł Agaty Zielińskiej-Głowackiej, Barbary Polkowskiej-Ugwu oraz Barbary Westman. Wystawa skupiała się na zagadnieniach sztuki włókienniczej, poruszając przy okazji problem nowych poszukiwań w zakresie formy i środków plastycznych. Wykraczanie poza tradycyjne ramy sztuki włókienniczej jest dosyć powszechnie stosowanym zabiegiem. Poprzez operowanie innymi (niekiedy bardzo osobliwymi i nietypowymi materiałami) twórcy dążą do nadania swoim tkackim dziełom nowych, intrygujących form wypowiedzi artystycznej.

Przechowywana w zbiorach Muzeum Miasta Gdyni miniatura tkacka Głębia Agaty Zielińskiej-Głowackiej zaprezentowana została na IX edycji Międzynarodowego Nadbałtyckiego Triennale Miniatury Tkackiej w Gdyni (obecnie Baltic Mini Textile Gdynia). Delikatna, pełna wdzięku praca nosi wymiary 20 x 18 x 4 cm. Artystka zastosowała w niej takie materiały jak plastikowe rurki, akryl i wełna.

Ułożone warstwowo, wypełnione kolorową wełną, plastikowe rurki tworzą bardzo ciekawą, elegancką kompozycję. Tonacje „morskich barw” są stopniowane od czerni pustych rurek, poprzez turkus aż po szmaragd. Formę miniatury można interpretować różnorako. Z jednej strony przypomina ona wodorosty falujące w wodnej toni, ale może to być również pojedyncza, wzbierająca fala. Inne, pochodzące z naszych zbiorów miniatury tkackie o tematyce morskiej to m.in. Ciepłe morze Anny Greszczyńskiej-Nowińskiej, Kawałek morza Elżbiety Kuźmiar i Bryza Krystyny Jankowskiej.

W Muzeum Miasta Gdyni przechowywana jest jeszcze jedna miniatura tkacka autorstwa Agaty Zielińskiej-Głowackiej – Struktura 2010.

Gabriela Zbirohowska-Kościa