Zgłębiając strukturę. Miniatura tkacka “Strukturalne konfrontacje 01” Moniki Izabeli Kostrzewy ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

18.06

Zgłębiając strukturę. Miniatura tkacka “Strukturalne konfrontacje 01” Moniki Izabeli Kostrzewy ze zbiorów Muzeum Miasta Gdyni

Monika Izabela Kostrzewa realizuje się m.in. w projektowaniu ubrań oraz w grafice. Swoją twórczością zdobyła uznanie zarówno w kraju jak i na świecie. Jednym z zagadnień zgłębianych przez artystkę jest problem struktury i przestrzeni.

Monika Izabela Kostrzewa urodziła się w 1970 roku w Piotrkowie Trybunalskim. Jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi (Wydział Tkaniny i Ubioru na kierunku wzornictwo, ze specjalnością w zakresie projektowania ubioru i biżuterii). Dyplom uzyskała w roku 1995. W roku 2012 obroniła pracę habilitacyjną w dziedzinie sztuki plastyczne (dyscyplina sztuki projektowe). W okresie 2013–2016 piastowała funkcję prodziekana ds. działalności naukowej i artystycznej na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym UAM w Kaliszu.

Słynna projektantka mody jest autorką i koordynatorką międzynarodowego projektu Mosty Sztuki (Art Bridges), cyklicznej imprezy odbywającej się w Kaliszu od roku 2014. Zajmuje się również grafiką, która de facto, jest punktem wyjścia i inspiracją dla jej dalszych poszukiwań w zakresie tworzenia kreacji. Kostrzewa jest także stylistką sesji zdjęciowych do poszczególnych czasopism. Jej liczne kolekcje pokazywane były m.in. na Międzynarodowych Targach Mody w Lipsku, Paryżu, Duesseldorfie i Kijowie. Monika Izabela Kostrzewa zdobyła wiele nagród, w tym nagrodę Złotej Fastrygi  (Poznań 1999). Poza projektowaniem ubrań i tworzeniem grafik zajmuje się również pisaniem artykułów o modzie.

Przechowywana w Muzeum Miasta Gdyni miniatura tkacka Strukturalne Konfrontacje 01 Moniki Izabeli Kostrzewy została zaprezentowana na IX Edycji Międzynarodowego Nadbałtyckiego Triennale Miniatury Tkackiej w Gdyni (obecnie Baltic Mini Textile). Nosząca (wedle wymogów konkursu) nieprzekraczalne wymiary 20 x 20 cm, została wykonana w roku 2013, techniką własną artystki. Kompozycja składa się z warstwowo nałożonych fragmentów skóry naturalnej, papieru oraz tkaniny w kolorystyce brązowo-beżowo-szarej.

Niniejsza praca jest odzwierciedleniem zainteresowań artystki zagadnieniami strukturalno-przestrzennymi. W lecie 2009 roku, w Galerii Bałuckiej w Łodzi można było obejrzeć wystawę indywidualną „Konfrontacje linii, struktury i formy”, na której, obok prac graficznych, zaprezentowane zostały kolekcje własne artystki. Ideą ekspozycji było zestawienie płaskich kompozycji z trójwymiarową formą garderoby. Graficzno-garderobiany duet wybrzmiał też na wystawie „Fibryle w Skórzanej Oprawie” w Galerii ODA w 2010 r. Kostrzewa podejmowała tam m.in. kwestie wspólnego potencjału kreacyjnego papieru i skóry. Jak mówi sama artystka, „grafika warsztatowa w różnych technikach, kolaże na tkaninie, wielkoformatowe wydruki oraz rysunki żurnalowe w technice digital print są często dla mnie pretekstem do dalszych twórczych rozważań nad przestrzenną formą rzeźbiarska, jaką jest ubiór”.

Gabriela Zbirohowska-Kościa