MUZEUM MIGANE – cykl 10 lekcji Polskiego Języka Migowego. Tego jeszcze nie było!

Muzeum Miasta Gdyni przez ostatnie lata stworzyło przyjazną przestrzeń do nauki Polskiego Języka Migowego. Stworzyliśmy krótkie lekcje języka migowego INO MIG, które prowadziła niezastąpiona Kamila Skalska.

Tym razem poszliśmy krok do przodu. Stworzyliśmy cykl 10 lekcji video zatytułowany MUZEUM MIGANE. Jest to materiał dla wszystkich, którzy chcą bliżej poznać świat osób niesłyszących i nauczyć się od podstaw Polskiego Języka Migowego.

MUZEUM MIGANE dedykowane jest również pracownikom instytucji kultury, dla których udostępniamy lekcje PJM związane z dostępnością Muzeum dla osób niesłyszących.

Wszystkie nasze lekcje możecie oglądać w domu lub w pracy, samotnie lub w grupie! Niech ten materiał posłuży do nauki oraz do zniesienia wszelkich barier w komunikacji.

 

Posłuchaj autobiografii Heleny Urbaniak “Iskierki w mroku” cz. 1-4

Wyjątkową historię Heleny Urbaniak poznaliśmy w trakcie zorganizowanego w Muzeum Miasta Gdyni spotkania autorskiego, wokół jej książki: „Iskierki w mroku”. Pani Helena, która w dzieciństwie straciła wzrok, dziś jest nauczycielką dzieci z dysfunkcją wzroku. Autorka zamarzyła również o napisaniu swojej autobiografii i co więcej, marzenie to zrealizowała. “Kiedy 2 lata temu kończyłam 80 lat, naszła mnie taka oto refleksja: jestem u schyłku życia, a kiedy odejdę z tego świata, nic po mnie nie pozostanie, bo nie mam potomstwa, malować nie umiem, więc może przydałoby się chociaż napisać książkę, z której wyniknęłaby prawda o takim życiu, które choć nie jest proste, można przeżyć wygrywając niejeden los”. Autobiografia Pani Heleny Urbaniak jest pozycją obowiązkową, nie tylko dla środowiska osób niewidomych, ale zwłaszcza dla tej większości z Nas widzących.

Dostępne również na Bandcamp: https://muzeummiastagdyni.bandcamp.com/album/fragmenty-ksi-ki-iskierki-w-mroku

 

Oprowadzanie po wystawie “Gdynia – Tel Awiw. Odsłona gdyńska”

Paralela między Gdynią a Tel Awiwem w pierwszej połowie XX wieku nie ogranicza się tylko do modernizmu architektonicznego, ale obserwować ją można na kilku płaszczyznach. Oba miasta powstały niemal od podstaw, rosnąc w cieniu potężniejszych i starszych ośrodków – odpowiednio Gdańska i Jaffy. Dla obu impulsem do rozwoju była trudna sytuacja geopolityczna, nadmorskie położenie i wielkie, stawiane im oczekiwania. Zarówno Gdynia, jak i Tel Awiw stały się miastami migrantów, będąc przy tym, przez swoje porty („bramy na świat”) świadkami transferu ludzi, towarów, idei.

 

Oprowadzanie po wystawie “Dawno temu nad Bałtykiem. Gdynia lat 20. XX wieku w obiektywie Romana Morawskiego”.

Port gdyński i powstające wraz z nim miasto należą do najważniejszych polskich przedsięwzięć gospodarczych XX wieku. Dokumentacją wizualną tego procesu zajmowało się wielu fotografów z całego kraju. Jednym z nich był Roman Morawski, który w swoich pracach uwiecznił nie tylko rozwój nabrzeża czy Marynarki Wojennej RP, ale również codzienne sceny z życia miasta i jego mieszkańców. Wystawa „Dawno temu nad Bałtykiem. Gdynia lat 20. XX wieku w obiektywie Romana Morawskiego”, przenosi nas w czasy, gdy Gdynia przeistaczała się ze wsi w duży port i miasto.

 

Modern Life – spotkanie z Beatą Kołodziejską. Kapelusze z ulicy Kilińskiego

Dokładnie rok mija od naszego projektu Kapelusze z ulicy Kilińskiego, który podbił serca mieszkańców Gdyni. Jego kluczową postacią była Beata Kołodziejska – modystka oraz twórczyni marki Misstery – autorskiej pracowni kapeluszy. Współpracuje z trójmiejskimi teatrami: Teatrem Baabus Musicalis oraz Teatrem Szekspirowskim w Gdańsku. Aktywnie zaangażowana w szereg projektów na rzecz lokalnej społeczności m.in. Open House Gdynia, współtworzyła wystawy „Gdyńskie dusze” Magdaleny Morawskiej czy „Z Gdyni” Doroty Ozy Kareckiej. Jak dziś wygląda polska ulica i czy nakrycia głowy to dziś ubranie czy przebranie? Dlaczego zawód modysty zanika i jak wygląda warsztat artystki od „kuchni”?

 

Idealizm, modernizm i utopia – Projekty Architektoniczne Awangardy

Teoria bliska artystom awangardowym miała niezwykły rozmach – twórcy pragnęli wcielić w życie idee nowoczesności, wpływając na każdy aspekt życia codziennego. Projektowali meble, ubrania, budynki i całe miasta… Zmagania twórczych koncepcji przybliża wystawa Gdynia – Tel Awiv. Towarzyszące jej spotkanie ilustruje zmagania z przestrzenią i materią, których podjęła się para twórców: Katarzyna Kobro i Władysław Strzemiński. Ich koncepcja, wspierana przez intelektualne kalkulacje służyła idei powstania nowego społeczeństwa i nowej sztuki. Zapraszamy Państwa na spotkanie z Marią Stelmaszczyk, która w swoim filmie postara się wprowadzić nas w świat awangardowej myśli. Jest to też doskonała okazja na połączenie sił z Muzeum Sztuki w Łodzi, gdzie pracuję autorka filmu.

 

Zaprojektowano w Gdyni. O twórczości Wiesława Oyrzanowskiego

Budująca się w dwudziestoleciu międzywojennym Gdynia szybko stała się pobudzającym do działania symbolem nowoczesności, wolności i otwartości. Przyciągała i inspirowała licznych artystów i projektantów, którzy decydowali się związać swoje życie i twórczość z nowym polskim „oknem na świat”. Jednym z takich twórców był dziś nieco zapomniany architekt, dizajner, teoretyk i publicysta Wiesław Oyrzanowski (1906-1940). W swoich nowatorskich projektach krzeseł, taboretów i foteli chętnie eksperymentował z materiałami i formami, wykorzystując wkraczające dopiero do świata meblarstwa tworzywa, takie jak gięte stalowe rurki czy blacha falista. Jego wszechstronna, choć znana jedynie z pojedynczych materiałów źródłowych twórczość zaprezentowana zostanie na tle dokonań architektonicznego środowiska II Rzeczpospolitej. Wykład prowadzi badaczka architektury modernistycznej, historyczka sztuki Agnieszka Drączkowska.

 

Koncerty w Muzeum Miasta Gdyni – retransmisje występów w naszym foyer!

Rozsiądźcie się wygodnie, włączcie dźwięk i powiększcie obraz. Zapraszamy na cykl koncertów promujących nasz album “Gdynia 1988-2018”.

 

Miastofonia – unikatowy album muzyczny, będący portretem dźwiękowym Gdyni.

Dźwięki morza, śpiew ptaków, szum samochodów czy też melodie wygrywane przez portowe dźwigi dają pełen obraz tego, jak brzmi ‘miasto z morza i marzeń”. Przez kilkadziesiąt minut słuchacz pokonuje muzyczną trasę wiodącą ze spokojnej nadmorskiej dzielnicy Orłowo aż po wysuniętą daleko na północ Osadę Rybacką, mijając po drodze tętniące życiem rejony Śródmieścia, Kamiennej Góry oraz tereny portowe. Odgłosy życia w mieście spaja dyskretna i wciągająca elektronika oraz zaskakujące rytmiczne podkłady. Miastofonia relaksuje, intryguje i…uzależnia.

Autorem płyty jest gdynianin Michał Jeziorski, znany również jako Spika. Ceniony twórca muzyki ambientowej, znany ze współpracy m.in. z Requiem Records, jako pierwszy podjął się wyzwania stworzenia nowoczesnego miejskiego soundtracku, nawiązującego zarówno do klasycznych twórców gatunku takich jak Brian Eno czy Aphex Twin, ale przede wszystkim zainspirowanego jego rodzinnym miastem. Wydawcą albumu jest Muzeum Miasta Gdyni.