Szkoła podstawowa IV-VIII
Celem warsztatów jest zaktywizowanie uczniów i odstąpienie od biernego oprowadzania na rzecz angażowania uczniów w zdobywanie wiedzy. Zajęcia będą odbywać się wielopłaszczyznowo – od rozmów przez odgrywanie krótkich scenek do samodzielnego tworzenia opowiadań. Warsztaty rozwijają również umiejętności twórczego i kreatywnego myślenia – tworzenia własnej wizji oraz rozumienia ciągów przyczynowo-skutkowych.
WIATR OD MORZA / KULTURA
Regionalne warsztaty literackie.
Słowa kluczowe: Antoni Abraham, Alfons Jereczek, Hilary Jastak, Kaszubi, kaszubscy rybacy, stolica Kaszub, Skwarlińscy i Donimirscy, Zemia Rodnô i Marsz Kaszubski
Opis: Uczniowie zapoznają się z historią regionu, poznają historie ważnych dla Gdyni osobistości kaszubskich i nie tylko oraz dowiedzą się, jaki wpływ miały na rozwój miasta. Na podstawie zebranych informacji napiszą krótkie opowiadanie w „swojej własnej książce”.
Zgodność z podstawą programową: Rozwijanie kreatywności, zachęcanie do podejmowania indywidualnych prób twórczych, wzmacnianie poczucia przywiązania do historii i tradycji regionalnej, konstruowanie ciągów narracyjnych, wyrabianie rozumienia utworów literackich i tekstów kultury, dostęp do dziedzictwa kulturowego regionu oraz twórczy rozwój potencjału ucznia w zakresie regionalnym, kształtowanie postawy zaangażowania w rozwój środowiska kulturowego i społecznego regionu.
Czas trwania: 1,5 godz.
PRAWDZIWE HISTORIE / HISTORIA
Warsztaty historyczno-teatralne.
Słowa kluczowe: Eugeniusz Kwiatkowski, historia Gdyni, Irena Ożóg- -Orzegowska, Jan Kamrowski, Mieczysława Nogajewska, port, Robert i Franciszek Wilke, Stanisław Lisiecki, Tadeusz Wenda.
Opis: Uczniowie zapoznają się z prawdziwymi historiami mieszkańców Gdyni. Na podstawie jednej z nich stworzą krótki scenariusz teatralny, który wspólnie odegrają.
Zgodność z podstawą programową: Poszukiwanie, porządkowanie i krytyczna analiza oraz wykorzystywanie informacji z różnych źródeł, rozbudzanie zainteresowań przeszłością, umieszczanie zjawisk historycznych w czasie.
Czas trwania: 1,5 godz.
EKOSYSTEM / ŚRODOWISKO
Tajemnice morza Bałtyckiego od morskich głębin po stacje naukowe.
Słowa kluczowe: Ekologia, ekosystem, fauna i flora Bałtyku, morze, podróże, stacje badawcze, zjawiska pogodowe
Opis: Spróbujemy wspólnie scharakteryzować ekosystem, który stanowi nasze najbliższe otoczenie i porozmawiamy o tym, jak możemy o niego zadbać. Zbadamy zjawiska pogodowe, uczniowie dowiedzą się również więcej na temat podróżników bałtyckich. Wykonamy eksperyment chemiczny odkrywający barwy morza.
Zgodność z podstawą programową: Kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywność w życiu społecznym i rozwijanie odpowiedzialności za zbiorowość, poznanie cech i zmian krajobrazu najbliższej okolicy, współodpowiedzialność za stan najbliższej okolicy.
Czas trwania: 1,5 godz.
GDYNIA – MOJE MIASTO / SZTUKA
Zaprojektuj własną wizję Gdyni.
Słowa kluczowe: architekt, architektura, budynek ZUS, gdyński Bankowiec, Grand Cafe Gdynia, modernizm, rozwój Gdyni, urbanista, Włodzimierz Prochaska.
Opis: Uczniowie poznają bliżej gdyńskie budynki, styl w jakim zostały zbudowane i jego cechy charakterystyczne. Poznają takie pojęcia jak: modernizm, architekt, urbanista. Na zdjęciu Gdyni sprzed ponad 100 lat zaprojektują swoją autorską wizję miasta.
Zgodność z podstawą programową: Aktywny udział w życiu kulturalnym regionu, podejmowanie prób twórczych, doskonalenie umiejętności plastycznych, podejmowanie działań z wyobraźni i natury, zapoznanie się z dziedzictwem kulturowym najbliższego otoczenia.
Czas trwania: 1,5 godz.