Janusz Kaniewski. Polskie Projekty Polscy Projektanci

19.09.2020–28.02.2021

Kurator: Anna Śliwa

Na bohatera kolejnej, siódmej już odsłony cyklu Polskie Projekty Polscy Projektanci, nasze Muzeum wybrało Janusza Kaniewskiego, uznanego na świecie polskiego projektanta samochodów, wizjonera, wrażliwego na estetykę przestrzeni publicznej. Przedwcześnie zmarły projektant to postać niezwykła, człowiek pełen wizji, silnie związany z Gdynią. Współtworzył festiwal Gdynia Design Days (w 2012 r. był głównym kuratorem festiwalu), doradzał też Prezydentowi Gdyni w sprawie estetyki miasta. W 2020 roku mija 5 lat od jego śmierci.

Na wystawie prezentujemy spectrum działalności Janusza Kaniewskiego, przybliżając sylwetkę artysty, błyskotliwego, pełnego humoru, kochającego podróże i samochody. Poszczególne strefy wystawy zostały tak zaplanowane, by zderzyć ze sobą dwa oblicza Kaniewskiego – to oficjalne, znane z projektów motoryzacyjnych i komercyjnych, z prywatnym, mniej znanym, a stanowiącym istotne tło dla zrozumienia wielu realizacji czy projektowych decyzji.

Inspiracją, która pojawiła się w procesie pracy nad wystawą, były słowa samego Janusza Kaniewskiego: „Najskuteczniejszy sposób przewidywania przyszłości to jej tworzenie”. Kaniewski nawiązywał tu do myśli amerykańskiego informatyka Alana Kaya i jego rozumienia przyszłości, jako czegoś, co należy nie tyle przewidzieć, co stworzyć i kształtować własnym działaniem. Idąc za tą myślą, zdecydowaliśmy się główny nacisk położyć na problem siły oddziaływania dizajnu, jego wpływu na nadchodzącą przyszłość.

Janusz Kaniewski definiując sens i cel projektowania napisał, że „design powinien być funkcjonalny i estetyczny, a jak się przy tym jeszcze ktoś uśmiechnie – to znaczy, że to dobry design”. Projektant stawiał bowiem znak równości między dizajnem a funkcjonalnością, użytecznością i przyjemnością. Otaczają nas zaprojektowane rzeczy: przedmioty, urządzenia techniczne, budynki, miasta. Co to jednak dla nas oznacza w praktyce? Jaką moc sprawczą ma projektowanie? Ku jakiej przyszłości nas prowadzi? W jaki sposób zmienia nasz świat? Na każde z tych pytań szukać będziemy odpowiedzi wraz ze zwiedzającymi, skupiając główną uwagę na projektowaniu jako narzędziu, które poprawia funkcjonalność naszego otoczenia i współtworzy lepszą przyszłość.

Anna Śliwa

 

 

kuratorka / curator: Anna Śliwa
zespół projektowy / project team: Blanka Balicka, Marta Borowska-Tryczak, Mateusz Kozielecki, Olga Lewandowska, Michał Miegoń, Robert Szymanowski, Gabriela Zbirohowska-Kościa
współpraca / cooperation: Izabela Meronk, Katarzyna Piotrowska, Ewa Skelnik, Tomasz Sosnowski, Patrycja Wójcik
architekt wystawy / exhibition architect: Dominika Janicka
identyfikacja wizualna / visual identity: Anita Wasik
redakcja językowa i korekta / language editor and proof-reader: Aleksandra Piechnik
tłumaczenie / translation: Soren Gauger, Marta Skibińska
film: Piotr Seweryn
fotografie / photography: Anna Iwanow, Ksenia Kaniewska, Maria Kaniewska, Janusz Kaniewski, Mateusz Nasternak, Katarzyna Wrońska, Leszek Żurek
oprawa prac / framing: F.H.U. „Szklarz” Konatowski
tyflografika / typhlographics: Studio Tylografiki „Tyflograf”
montaż / montage: Rafał Frankowski, Robert Szymanowski, Mirosław Studniak, Pixella, Stolmar
druk / print: Bluejet

patronat honorowy / honorary patrons: Prezydent Miasta Gdyni Wojciech Szczurek, MKiDN, Włoski Instytut Kultury w Warszawie
partner strategiczny / strategic partner: Mazda Polska
partner / partners: Pomorski Park Naukowo Technologiczny (Centrum Designu), Centrum Nauki Experyment, ASP Gdańsk, School of Form, Instytut Dizajnu w Kielcach, Instytut Wzornictwa Przemysłowego, Traffic Design Gdynia, RMF Classic, Elzab S.A., Koło/Geberit, ModerTrans Poznań, S.Z.T.K. TAPS, Virako Sp. z o.o., Żywiec
patronat medialny / media patrons: Radio Gdańsk, Gazeta Wyborcza Trójmiasto, Dziennik Bałtycki Polska The Times, Design Alive, Elle Decoration, TVP Kultura, TVP3Gdańsk, trojmiasto.pl, Prestiż, Linia, Logo24, Klif

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego | This exhibition was co-financed by funding from the Minister of Culture and National Heritage